8 weken genaderd en Malta wordt alleen maar beter! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Veerle Woerd - WaarBenJij.nu 8 weken genaderd en Malta wordt alleen maar beter! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Veerle Woerd - WaarBenJij.nu

8 weken genaderd en Malta wordt alleen maar beter!

Door: Veerle

Blijf op de hoogte en volg Veerle

22 Maart 2015 | Malta, Sliema

8 weken zijn voorbij in Malta, dat is ongeveer hetzelfde als een zomervakantie. Een totaal anders land, bijna geen bekende, ander voedsel en andere gewoontes en toch al zo snel gewend! 8 weken voelen als 3 weken want de tijd vliegt. Iets of iemand missen heb ik gelukkig niet heel snel maar na 8 weken ga je toch wel beseffen dat je dingen gaat missen zoals een afwasmachine of een douche waar je 30 min onder kan staan met warm water. Gelukkig zijn dat geen erge dingen hé?! Want Malta is geweldig! Mijn vrienden en ouders komen langs over een paar weken en Skype is een top uitvinding! De zomer wordt hier ontzettend warm (hoor ik iedereen zeggen) maar kan me bijna niet voorstellen dat dit té warm kan zijn. Het is alleen maar genieten dit weer. Volgende week gaat de tijd een uur terug dus hebben we 's avonds ook langer licht wat meer leven in de avonden zal brengen zoals BBQ's en terrasjes 's avonds.

Deze week heb ik met mijn huisgenoten en wat vrienden van een verdieping hoger voor het eerst buiten aan zee een picknick BBQ gehouden. Dit was heel gezellig, helaas was het om half 7 al donker. Maar hier hadden we op gerekend en kaarsjes meegenomen wat er juist nóg meer sfeer en gezelligheid. Aan zee een BBQ/picknick met kaarsjes met een hele groep vrienden en muziek. Lijkt bijna een film!

Sinds afgelopen zaterdag hebben we een nieuw huisgenootje in onze flat, ze is Hongaars net zoals het andere flathuisgenootje. Toch weer even wennen en spannend wie er komt als er een verandering is in huisgenoten maar gelukkig is ze erg aardig.

Afgelopen week zijn we met alle flatgenoten en wat vrienden van een verdieping hoger naar Marsaxlokk geweest. Dit is een vismarkt met een mooi uitzicht over het water met kleine bootjes. De busreis duurde een uur vanaf ons appartement. De busreis alleen al was een heel avontuur, ik weet niet wat het is al heb ik muziek in mijn oren en heb ik mijn ogen dicht iedereen begint tegen me te praten in de bus!! WILD-VREEMDE!! Gezellig hoor af en toe, maar af en toe heb ik ook behoefte aan even niet praten in de bus haha! Of is dat a-sociaal?

De busreis naar Marsaxlokk was wel ontzettend grappig. Iedereen in Malta is gemiddeld 1.50 klein. Kleine mensen dus in vergelijking met Nederlanders. Want ik ben 1.77m. De meeste dingen zijn ook wel aangepast op de lengte van de mensen zoals de busstoeltjes.

Onderweg naar Marsaxlokk ging ik op een verticaal geplaatst klapstoeltje zitten als je kijkt vanaf de buschauffeur.
Mijn benen zaten onderant in mijn nek, naast mij aan beide kanten was nog een stoeltje vrij. Even later stopte de bus bij een halte en er stapte een oud klein vrouwtje in en ging naast mij zitten. Nog even later stapte nog een ander oud klein vrouwtje in die net iets moeilijker liep dus ik wilde beleefd zijn en het klapstoeltje alvast naar beneden duwen dat ze gelijk makkelijk kon gaan zitten. De vrouw ging zitten en keek me aan en begon spontaan tranen met tuiten te lachen!

Dus ik keek haar aan? en ze zei: Your are SO TALL!!! look at us! Pleeease take a picture from us! en begon nog harder te lachen. haha naja deze dingen maak ik dus mee in de bus..
Soms zijn er ook mensen in de bus die maar niet stoppen met praten dan vertel ik ze gewoon dat ik geen/ of heeel slecht engels praat. Probleem opgelost!

Op de markt in Marsaxlokk had ik een selfie-stick gekocht, wat is dat leuk!! Deze vriend neem ik overal mee naartoe! Het is zelfs zo erg dat als ik hem niet meeneem ze vragen: Where is your selfie-stick??

Het eten in Malta is allemaal ook iets té lekker! Wil ook echt niet op de weegschaal gaan staan hier.. Er waren soort pannenkoeken te koop op de markt die een straal hadden van 15 cm, best groot dus! Je kon zelf bepalen wat je er op wilde. Ze waren erg krokant en warm met een dikke laag Nutella en een mix van andere heerlijke dingen! Terug in de bus natuurlijk vreselijk misselijk van alle zoete dingen die op de pannenkoek zaten maar dat was het zeker waard!

De markt zou sluiten om 16:00 u en we waren nog bij een vismarktkraampje om 15:45 die nog heel veel vis over hadden. De jongens hadden een deal gesloten met de vrouw om alle vis te kopen die ze nog had voor €10,- Dat vrouwtje super blij natuurlijk! En ik maar denken: €10,-? die vrouw wilt er wel van af ja! Want morgen kan ze het niet meer verkopen.. En wat moeten we met zoveel vis?
De jongens hadden de vis thuis voor ons klaargemaakt en wat was het lekker!!! Toch best een goede deal dus!!! Binnenkort gaan we nog een keer terug alleen dan 's ochtends heel vroeg om de vis echt het aller verst te hebben.

Doordat hier allerlei soorten nationaliteiten zitten en we best vaak samen koken leer je steeds weer iets anders bij wat ik eigenlijk nog nooit had gezien of gegeten. Dat is zo leuk aan Malta! Je verbeterd niet alleen je Engelse taal maar leert er ook nog 1000 andere dingen bij.
Laatst zat ik te denken toen ik nog in Nederland was dacht ik: 'Dat wordt wennen zeg! Straks op mezelf wonen en alles veranderd' maar dat viel eigenlijk ontzettend mee. Was er binnen een paar dagen aan gewend geraakt. Maar straks weer in Nederland dat lijkt me pas weer wennen! Om 5 maanden hier te hebben gewoond zonder mijn ouders met huisgenootjes, elke dag stage eigenlijk full-time werken, alle nieuwe mensen wie nu mijn vrienden zijn geworden, en het Maltese klimaat en ook nog eens aan zee wonen.

Engels praten hoef ik bijna niet meer bij na te denken, af en toe zijn er dingen die ik wil vertellen maar gewoon niet uit te leggen zijn in het Engels. Laats wilde ik zeggen: Wat een slap frietje. Wat kan je dan zeggen? What a weak fries want dat klopt ook weer niet. Of soft maar dat is zacht. Maar gelukkig zijn dat niet de belangrijkste dingen om te vertellen en vaak als we even niet weten hoe iets uit te leggen kan er veel verteld worden met lichaamstaal, handen en voeten. Het lijkt soms wel het spelletje: Hints. Het is vaak alleen maar lachen geblazen als we iets willen vertellen of uitbeelden en het lukt niet.

Mijn dagen gaan snel, over 10 weken is mijn Malta trip al voorbij. Voordat is het weet is het alweer geschiedenis en zit ik mijn eigen blogs terug te lezen in Nederland.

Veel liefs Veerle

  • 22 Maart 2015 - 14:48

    René :

    klinkt erg leuk en gezellig allemaal. Lijkt erop dat je NL niet mist

  • 22 Maart 2015 - 17:27

    Anita:

    hee Veerle,

    Nou kan je ook zelf lekkere dingen maken zeker,kun je mij ook leren dan hahahah
    Maar zo te horen mis je Nederland niet zo erg

  • 22 Maart 2015 - 20:04

    Mama:

    Ha Lieverd,
    Wij zijn erg blij dat je het zo reuze naar je zin hebt zeg.
    Maar missen je hier wel hoor.
    Geniet er nog fijn van met al je vrienden overal vandaan.
    Je doet het echt top.
    Love you. Xxxxx papa mama.

  • 23 Maart 2015 - 17:35

    Marina Smits:

    Hoi Veerle,

    Je hebt een hele gezellige schrijfstijl. Echt leuk om te lezen. Het klinkt alsof je het nog altijd heel erg naar je zin hebt. Blijf vooral veel genieten en de juiste vertaling voor slappe frietjes is eeuuh tja....dat leren we je dan weer niet bij Engels. Zodra je het juiste antwoord hebt; laat het ons dan even weten! Blijf uitkijken naar dolfijnen, ze komen vast wel weer een keer en voor de rest: enjoy yourself!

    groeten,
    Marina Smits

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malta, Sliema

Mijn eerste maand op Malta

Waauw wat vliegt de tijd in Malta zeg! De eerste maand zit er al weer op.. Voor mijn laatste jaar Marketing en Communicatie moet er een stage volbracht worden van 640 uur in een land dat je zelf mag kiezen, deze meeste houden deze in Nederland. Maar waarom in Nederland blijven als je naar een mooi eiland kan gaan zoals Malta? Daar heb ik voor gekozen! Sowieso wil ik in mijn leven zo veel mogelijk van de wereld zien. De reis naar Malta is de eerste keer in mijn leven dat ik alleen zo lang op pad ga.

Het eerste weekend had ik daarom toch maar mijn moeder meegenomen, wat trouwens ook erg handig was omdat ik het echt niet red met 20 kilo voor een half jaar! Het eerste weekend had ik samen met mijn moeder het eiland een beetje verkend, m'n stage bezocht en al wat boodschappen gedaan. Maandag's ging mijn moeder weer naar huis. De maandag moest ik ook meteen beginnen met mijn stage, normaal is het 30 minuutjes met de bus naar mijn stage prima te doen dacht ik. Beginnen toch precies de week dat ik start met mijn stage grote wegwerkzaamheden waardoor het een uur duurt om van Sliema waar ik woon naar Bugibba te gaan. Dat is wel erg balen. Mijn eerste indruk van Malta was, pfff wat een eiland hier ga ik noooit de weg vinden! alles lijkt op elkaar en de taal is totaal niet te verstaan. Maar na de eerste week begon ik eigenlijk al best goed de weg te weten. Nu (na een maand) denk ik van; jeej wat een klein eiland, hoe kon ik hier de weg niet vinden? M'n eerste week had ik er 30 minuten over gedaan om het centrum te vinden vanaf mijn appartement te vinden wat een kleine 10 minuten lopen is.

De zondag avond had ik voor het eerst mijn flatgenoten leren kennen, 2 Franse jongens, 1 Nederlands meisje en een Hongaars meisje. Iedereen was al meteen erg aardig. De Franse jongens kwamen erg rustig over maar schijn bedriegt! Wat waren die druk maar ook hilarisch met z'n 2. De eerste maandag avond was er al meteen een welkoms party voor alle nieuwe studenten van Am language. Dit is een talenschool waar je engelse lessen kunt volgen en appartementen kunt huren of gewoon de uitjes mee kunt doen. Hier huur ik mijn appartement, mijn huisgenootje Hilde doet haar stage bij Am language dus hoor van haar alle leuke dingen.

De welkoms party wordt elke maandag georganiseerd, we worden opgehaald op een meeting point en gaan met een soort 'party bus' naar Paceville. Dit is het uitgaanscentrum. Am language pakt het gelijk goed aan met een hoop flessen champagne en gratis drankjes voor de studenten. Elke week word het zelfde dansje gedaan die iedereen mee doet waardoor de sfeer er goed in zit. Op deze manier leer je iedereen ook het beste kennen.

Helaas moest ik de volgende dag wel nog stage lopen, en een uur eerder de bus pakken door de wegwerkzaamheden. Het geluk had ik wel dat ik pas om 14:00u hoefde te beginnen dus nog een beetje kon uitslapen. Mijn eerste stagedag was een beetje saai want hoefde alleen nog maar te kijken hoe alles ging. Het liefste ben ik continue bezig dus dat vond ik erg moeilijk. Ik probeerde gewoon zo goed mogelijk op te vangen hoe het werkte zodat ik zo snel mogelijk mee kon helpen. Mijn stage is in de spa, fitness en binnenzwembad van het hotel. Dit is een verdieping waar het aan elkaar verbonden is. Alle mensen die binnen komen moet ik verwelkomen en proberen te helpen. Wat een groot voordeel is van werken bij een fitness is, is dat ik er zelf ook gebruik van kan maken!Doordat je zelf elke avond moet koken kom je toch wat sneller aan. Elke stage dag mag ik gratis eten op mijn stage in de gezamenlijke kantine. Perfect dacht ik! Scheelt me veel kosten en hoef ik vijf dagen in de week niet te koken! Nou na 1,5 week had ik dit ook wel gezien. Elke dag kan je er pasta, kip met aardappelen eten. Dat hou je geen vijf maanden vol. Dus toch maar mijn eigen boterhammetjes gaan meenemen en s'avonds zelf wat koken.

Na een maand in Malta heb ik al ontzettend veel mensen leren kennen die je blijft zien doordat het zo'n klein eiland is. De eerste week wat heimwee gehad maar nu totaal geen last meer van. Het weer is een stuk beter dan in Nederland, ontzettend veel leuke mensen en mijn stage is elke week een stuk leuker omdat ik steeds maar meer mag doen. Tot zover mijn eerste maand in Malta! Veel liefs Veerle

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2015

Drie maanden in Malta

18 April 2015

Een maand verder maar erg veel gebeurd!

22 Maart 2015

8 weken genaderd en Malta wordt alleen maar beter!

26 Februari 2015

Mijn eerste maand op Malta
Veerle

Vanaf 30 januari 2015 tot en met 27 juni moet ik voor mijn opleiding Marketing en Communicatie 460 uur stage lopen, je mag zelf invullen in welk land je deze stage wilt doen. Je kan dit in Nederland doen wat de meeste doen maar je kan ook een mooi eiland opzoeken zoals Malta. Dit ga ik dus doen, 5 maanden verblijven op het eiland en deze reis begin ik helemaal in mijn eentje. Het is mijn laatste jaar voor mijn opleiding dus wil ik dit ook goed doen. De stage ga ik doen in het plaatste Bugibba in hotel San Antonio.

Actief sinds 26 Feb. 2015
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 2565

Voorgaande reizen:

30 Januari 2015 - 29 Juni 2015

Mijn eerste maand op Malta

Landen bezocht: